mandag den 25. marts 2013

hurtige grovboller

Nu jeg alligevel havde gang i ovnen i går, bagte jeg også lige en omgang fiberrige grovboller til fryseren... De er perfekte at tage op når vi har overnattende gæster og selvom der er det forbudte hvedemel i, er de alligevel til den sundere side...
Jeg fandt opskriften på www.grovboller.dk der har masser af lækre opskrifter i den grove ende...


24 stk eller alternativt 8 store sandwichboller

25 g gær
5 dl mælk
1,5 dl fromage frais (jeg brugte græsk yoghurt)
1 spsk lys sirup (jeg bruger honning)
1 tsk salt
1 dl hvedekim
2 dl hvedeklid
5 dl grahamsmel
5 dl hvedemel

Varm mælken op til fingervarmt. Udrør gæren i en smule af mælken.
Opvarm den resterende mælk med fromage fraisen til samme temperatur og tilsæt gærblandningen.

Tilsæt sirup og derefter de tørre ingredienser og ælt til dejen er fin og glat.
Lad hæve i ca. 30 min.

Ælt dejen igennem og form 24 boller. Efterhæv i ca. 30 min.

Pensl bollerne med vand eller mælk og drys evt. med sesamfrø.
Bag ved 225 grader i ca. 15-20 min. til de er gyldne.


Jeg tænker at hvedekim og hvedeklid kan udskiftes med f.eks. havregryn eller måske 5-korns blanding, det må jeg lige afprøve en anden gang...


Ingen kommentarer:

Send en kommentar