mandag den 25. marts 2013

Cream cheese banana nut bread

Jeg faldt over den her opskrift på pinterest og selvom det ikke lige er PCO-venligt så kan man jo godt forkæle kæresten når han ligger syg med den livstruende mande-influenza :-)

De kalder det bread, men se det mere som en lækker banankage, der i øvrigt holder sig utrolig godt... Her en uge efter er den stadig lige så moist og lækker som da jeg bagte det, så det er perfekt hvis man skal bage på forhånd til arrangementer, arbejde osv.


Jeg må beklage det meget uskønne Ikea skærebræt, der har været i nærkontakt med lidt for mange chilier...

Opskriften er til 2 brød i alm brødform.

2 dl blødt smør (glemte desværre at veje hvor meget det svare til)
200 g philidelphia eller anden cream cheese
5 dl sukker
2 store æg
7,5 dl mel
1/2 tsk bagepulver
1/2 tsk natron
1/2 tsk salt
4 meget modne bananer
2,5 dl groft hakket nødder (jeg brugte pecan, men valnødder og hasselnødder fungere også)
1/2 tsk vaniljeekstrakt (jeg brugte 1 tsk vaniljesukker i stedet)

Pisk smør og cream cheese til en ensartet masse. Tilsæt sukkeret lidt ad gangen og pisk til det er let og fluffy. Tilsæt æggene, ét ad gangen og pisk til ensartet masse.

Bland melet med bagepulver, natron,vaniljesukker og salt. Vend blandingen i dejen lidt ad gangen.

Mos bananerne og vend dem samt nødderne i blandingen. Fordel dejen i de to smurte forme.

Bag ved 175 grader i ca. 1 time, tjek med stikkepind eller lign. om kagen er gennembagt.

God bagelyst..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar