mandag den 25. marts 2013

gammeldags kanelbullar

I går var jeg i bagehumør og en af dem der altid falder i god jord herhjemme er en gammel opskrift jeg har fået af min søde nabo fra hendes barndomshjem... Det er næsten så svensk som det kan blive og der er nok ikke mange der har været herover uden at støde på de kæmpe store og bløde kanelbullar, en efter min mening lækre version af den til tider lidt tørre danske kanelsnegl.


Opskriften er på hele 40 stk. men de plejer at forsvinde alligevel...

dej:
150 g smør
5 dl mælk
50 g gær
1,5 dl sukker
1/2 tsk salt
2 tsk kardemomme (kan udelades)
780 g mel

fyld:
50-100 g blødt smør
1 dl sukker
1 spsk kanel

Smelt smør og tilsæt mælken, varm op til fingervarmt
Rør gæren ud i dejvæsken
Tilsæt sukker, salt og kardemomme samt næsten alt mel (gem lidt til udrulning)

Ælt dejen i 4-5 min til den er smidig og slipper skålen.
Lad dejen hæve i 40 min.

Ælt dejen igennem og del i to. Udrul hver klump til et rektangel i 4-5 mm tykkelse

Del smørret i to og smør det ud på dejen med en kniv. Bland sukker og kanel og drys det ud over dejen. Rul dejen sammen som en roulade.

Skær rouladen ud i ca 20 stk (2-3 cm tykke). fold enden ind under og tryk dem lidt. Jeg bager altid i forme, så de ikke sviner. Har man ikke de store bullaforme, kan man fint bruge alm store muffinsfome.
Lad hæve i 40 min.

Pensl med pisket æg og drys med perlesukker eller hakkede nødder

Bag bollerne ved 250 grader i 6-8 min.

Kagerne er fryseegnede.

Som I kan se på billedet forbliver det svenske perlesukker hvidt ved bagning, det danske bliver klart, hvorfor ved jeg ikke, men der er altså ikke noget galt med det hvis det bliver klart efter at være bagt...

Og så lige til sidst et billede af kærestens meget afslørende kvalitetskontrol...




Ingen kommentarer:

Send en kommentar