lørdag den 10. december 2011

Julesmåkager

Bagte første portion julesmåkager i sidste uge, det blev til 3 forskellige...
Småkagerne holder sig bedst i en kagedåse eller i et tæt glas så de forbliver sprøde...
Det meste småkagedej kan uden problemer opbevares i fryseren ubagt så man hurtigt kan lave lækre nybagte småkager til julemånedens gæster...

Peberkager eller pebernødder
opskriften er fra min gamle dagplejemor og reserve bedstemor og er et sikkert hit hvert år blandt både voksne og børn, dejen kan rulles ud og udstikkes eller rulles til pebernødder...

125 g smør
125 g sukker
250 g mel
1 æg
1 tsk natron
1/2 tsk kardemomme
1/2 tsk kanel
1/2 tsk peber

Smør og sukker røres hvidt og porøst.
Ægget tilsættes.
Mel, natron, kardemomme, kanel og peber vendes i og dejen æltes godt igennem.
Dejen har godt af at stå og hvile lidt på køl, put det evt i en frysepose så fylder det ikke så meget.
Udrul og udstik dejen eller form til nøddestore kugler
Bages ved 200 grader (alm ovn) indtil kagerne er let gyldne, de skal stadig være bløde indeni...

Isabellas engelske citron småkager
 Denne opskrift er fra Isabella Smiths blog... Isabellas Veranda, og har en dejlig frisk citronsmag. Dejen skal ikke hvile så den er lidt hurtigere end de fleste andre opskrifter. I den oprindelige opskrift bages småkagerne ført i 10 min, tages ud og pensles først der med æggehvide og drysses med sukker hvorefter de bages igen i 4-5 min, men jeg synes ikke der er nogen smags- eller udseenseforskel så jeg gjorde det med det samme...

100 g smør
150 g sukker (plus lidt ekstra til at drysse ovenpå)
2 æggeblommer
1 æggehvide
220 g mel
revet skal af 1 økologisk citron
1 knsp salt
1-2 spsk mælk (til at samle dejen med)

Smør og sukker piskes hvidt og porøst.
tilsæt æggeblommerne én af gangen.
Bland mel, citronskal og salt og vend det i dejen.
Saml dejen med hænderne, tilsæt evt. lidt mælk.
Rul dejen ud og udstik dem. Pensl med æggehvide og drys lidt sukker på.
Bag ved 180 grader til de er let gyldne.

Vaniljehjerter

Opskriften er egentlig til min mormors klassiske vaniljekranse, men da jeg ikke har en gammeldags kødhakker prøvede jeg at ustikke dem i stedet, og de blev rigtig gode man skal bare bruge lidt ekstra mel når dejen skal udrulles.

375 g sukker
625 g smør
750 g mel
2 æg
2 tsk vaniljesukker

Ingredienserne blandes og dejen hviler mindst 30 min i køleskabet.
Dejen køres enten på kødhakkeren til vaniljekranse, eller udrulles og udstikkes.
Bages ved 175 grader til de er let gyldne.

God bagelyst...



Ingen kommentarer:

Send en kommentar