mandag den 12. december 2011

Svenske lussekatte

Et must til lucia her i Sverige er de saftige saffranbrød lussekatte jeg har aldrig bagt dem før så var lidt spøndt på hvordan de ville blive... Da der er 1 g saffran i er det bestemt ikke det allerbilligste bagværk, men flotte er de...


Jeg har fundet opskriften i Monika Ahlbergs bog Monikas jul.

Opskriften er en kombination af 2 deje, det er ikke specielt besværligt og de blev rigtig lækkert saftige.
dej 1:
50 g smør
5 dl mælk
50 g gær
1 tsk salt
1 spsk sukker
12,5 dl mel

Smørret smeltes og mælken tilsættes og opvarmes til fingervarme. Overfør til skål og rør gæren ud i blandingen.
Tilsæt sukker og salt, og derefter mellet lidt ad gangen til det er en smidig og let klistret dej. Lad hæve lunt ca 1 time.


dej 2:
1 g saffran (gerne i tråde)
1 sukkerknald (jeg brugt ca 1 tsk sukker i stedet)
125 g stuetemp. smør
1,5 dl sukker
1 æg
ca. 5 dl mel

Saffran og sukkerknald støddes i mortel alternativ kan man male det med en teske i en lille skål.
Sukker og smør piskes hvidt og porøst, æg og saffransukker tilsættes.


Derefter blandes de 2 deje og æltes godt sammen mens den sidste mel tilsættes lidt ad gangen til en blød og smidig dej. Ælt godt igennem.

Dejen formes derefter til lussekatte, en dejpølse foldes til et S med for lange ender. Efterhæv i ca 20 min.

Pensl med pisket æg eller smeltet smør og pres rosiner ned i samlingerne. Bag ved 225-250 grader i ca 7-9 min. til de er gyldne.

 Der er ingen angivelse af antal i opskriften, men jeg fik 45 stk ud af den...

God luciadag i morgen...

1 kommentar:

  1. Undlader man saffran får man i øvrigt nogen virkelig lækre og saftige boller. Jeg afprøvede det lige i går og de er blevet super gode :-)

    SvarSlet