onsdag den 21. august 2013

Frökusar (kerneboller)

Disse kerneboller hedder Frökusar på svensk, de har et højt fiberindhold takket være kokosfibrene og fiberhusk. Det giver samtidig en fastere struktur og mere krumme end mange PCO boller der har en meget blød og flad struktur.

Opskriften er fra et svensk bagemagasin, Bakat & gott


6-7 stk alt efter hvor store man laver dem

    4 æg
 1½ dl tyrkisk yoghurt (jeg brugte skyr, man kan også bruge græsk yoghurt)
    2 dl mandelmel
    1 dl hørfrø
    1 dl hakkede solsikkekerner (jeg brugte hele)
2 spsk kokosfibre
2 spsk fiberhusk
  1 tsk bagepulver
 ½ tsk salt

1. Pisk æggene luftige, bland med yoghurten.
2. Bland de tørre ingredienser og vend dem i dejen. Lad dejen trække i 10 min.
3. Form dejen til 6-7 lidt flade boller. dup lidt vand på og drys solsikkekerner over.
4. Bages ved 190 grader i ca. 25 min. til de er gyldne
5. Køl af på bagerist

Jeg har haft succes med både at nedfryse og at riste dem på brødrister

Ingen kommentarer:

Send en kommentar